Voiko arjen teoilla pienentää ympäristövaikutuksia merkittävästi?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

14.12.2016

Onko yksilön teoilla merkitystä, kun ympäristövaikutuksia pienennetään? Moni meistä on varmasti huomannut, että yritykset, kunnat, kaupungit ja valtio ovat asettaneet tavoitteita omille ympäristövaikutuksilleen. Yksi peruste organisaatioiden toimille löytyy kuluttajien muuttuneista odotusarvoista. Kansainvälisten tutkimusten mukaan yli 80 prosenttia ihmisistä pitää yrityksiä ja viranomaisia vastuussa elinolojen parantamisesta ja lähes 30 prosenttia eurooppalaisista ottaa tuotteen tai palvelun vastuullisuuden huomioon ostopäätöksissään.

Yksilön tai kotitalouden ympäristövaikutukset voidaan jakaa neljään kategoriaan: ruokailuun, asumiseen, liikkumiseen sekä tavaroiden ja palveluiden ostamiseen. Paikoin vastuullisuudesta on jo tullut osa arkea: työskentelemme ”vihreässä toimistossa”, valitsemme ruokakaupassa ympäristömerkittyjä ja luomutuotteita, lajittelemme jätteemme, ostamme vihreää sähköä ja lyhyillä matkoilla suosimme kävelyä tai pyöräilyä.

Moni ei kuitenkaan tiedä mikä näiden pieniltä tuntuvien valintojen merkitys on oman kotitalouden ympäristövaikutusten kannalta tai Suomen mittakaavassa. Lisäksi on epäselvää millaiset valinnat omassa arjessa riittävät kestävän tason saavuttamiseksi. Tai onko yksilön valinnoilla ylipäätään merkitystä Suomen tai maailman ympäristövaikutusten pienentämisessä? Sitran alustavien selvitysten mukaan yksilön tai kotitalouden vaikutusmahdollisuudet ovat merkittäviä. Päästövähennyksistä kolmasosa tai uusimpien arvioiden mukaan jopa puolet voidaan saavuttaa kotitalouksien tekemillä toimilla.

Me olemme Sitrassa aloittamassa uutta kaksivuotista projektia, jonka tavoitteena on tehdä Suomesta kestävien kuluttajaratkaisujen edelläkävijämarkkina auttamalla yrityksiä kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita ja innostaa suomalaiset tekemään kestäviä valintoja arjessa. Aloitamme työmme selvittämällä, mikä merkitys arjen valinnoilla oikeastaan on. Kun tiedämme mitkä ovat 10-20 kaikkein tehokkainta tapaa pienentää yksilön tai kotitalouden ympäristövaikutuksia, ryhdymme aktivoimaan kuluttajia. Tässä luotamme edelläkävijöiden vaikutusvaltaan eli siihen, että he voivat innostaa laajempia joukkoja muutokseen. Kysynnän lisäksi tarvitaan tietysti myös tarjontaa eli yrityksiä, jotka tarjoavat tuotteita ja palveluita, joilla on todennettu ympäristöhyöty. Miten muutos kestävämpiin kuluttajamarkkinoihin hyödyttää yrityksiä? Esimerkiksi niin, että kolmannes ihmisistä haluaa palkita yrityksen sen vastuullisesta toiminnasta kertomalla yrityksestä tai sen tuotteesta ystävilleen, kertoo Cone Communicationsin tutkimus.

Pienimmätkin päivittäiset teot ovat hyvä alku ympäristövaikutusten vähentämisessä, mutta tuloksiin tarvitaan pysyviä muutoksia kaikkien suomalaisten arjessa. Työ näiden kaikkien keinojen löytämiseksi on vasta alussa. Kaikki ideat ja ajatukset kestävämpään arkeen ovat tervetulleita!

Markus Terho

johtava asiantuntija,

Resurssiviisas kansalainen –projektin vetäjä,

Sitra

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin