Kuluttaja haluaa pitkän takuuajan ja kierrätystuotteita – Omavaraisuus ja kestävät tuotteet näkyvät pihan ja kodin laitossa

Johanna Vireaho istuttamassa
Facebooktwitterlinkedin

Kodin, puutarhan ja keittiön tuotteet valmistetaan yhä enemmän kiertotalouden periaattein.

Tämä kävi ilmi pohjoismaisen PR-toimisto PerPR:n tämän kevään Open House -tilaisuudesta, jossa toimiston asiakasbrändit esittelivät uutuuksiaan.

Kaapelitehtaan Puristamo-halliin oli rakennettu puutarhajuhlat ja kauniita tuotekokonaisuuksia, kun Open House -esittely pidettiin helmikuun puolivälissä nyt kahdeksatta kertaa. Tapahtuman teemana ovat kestävät ja vastuulliset valinnat.

Inger Tallqvist kertoo, että Open House -tapahtumat kokoavat toimittajia, vaikuttajia ja sisustussuunnittelijoita tutustumaan vastuullisiin tuotteisiin.
Inger Tallqvist kertoo, että Open House -tapahtumat kokoavat toimittajia, vaikuttajia ja sisustussuunnittelijoita tutustumaan vastuullisiin tuotteisiin.

Pitkiä takuuaikoja

Monelle tuotteelle tarjotaan jo pitkiä, jopa kymmenien vuosien takuuaikoja. Pitkä elinkaari auttaa siihen, ettei aina tarvitse ostaa uutta hajoavien tuotteiden tilalle.

Jotta yritys pystyy ottamaan liiketoimintamallikseen tuotteen elinkaarta pidentävän kiertotalouden toimintamallin, se edellyttää, että tuotteet on valmistettu laadukkaasti ja kestävästi.

”Asiakkaamme ja yhä useammat kuluttajat tähtäävät siihen, ettei kuluteta turhaan”, tiivistää PerPR:n Suomen maajohtaja, Helsingin-toimiston projektipäällikkö Inger Tallqvist.

Hänestä kiertotalouden mukaisuudesta kertoo esimerkiksi se, että vaikkapa vanhaan Weberin grilliin voi tilata varaosia ja näin pidentää sen käyttöikää, tai se, että Tarkettin puulattioita voi kunnostaa hiomalla. Uutta ei siis aina tarvitse ostaa.

Open House -tapahtumassa mukana ollut saksalainen puutarhavälinemerkki GARDENA tarjoaa combisystem-järjestelmätyökaluilleen ja niihin liittyville artikkeleilleen 25 vuoden takuun.

Heikki Hirvonen kertoo, että kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia kierrätystuotteista.
Heikki Hirvonen kertoo, että kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia kierrätystuotteista.

Jopa 90 prosenttia uusiomuovia

GARDENAn asiakkuuspäällikkö Heikki Hirvonen kertoo, että yritys on päättänyt valmistaa kaikki EcoLine-uutuustuotteensa osittain kierrätysmateriaaleista.

Joissain osissa kierrätettyä muovia käytetään valmistuksessa jopa 90 prosenttia. Esimerkiksi puutarhaletkut valmistetaan 65-prosenttisesti uusiomuovista. Laadun takeena on 30 vuoden takuuaika.

”Uusiomuovi on peräisin kuluttajilta kerätystä muovijätteestä. Kuluttajat haluavat kierrätystuotteita, ja kysyntä on selvästi kasvussa”, Hirvonen näkee.

Yhtiö satsaa kiertotalouteen myös omilla tehtaillaan. Sivuvirrat aina hiontatahnoista lähtien kierrätetään. Tehtaat tuottavat energiaa omilla aurinkopaneeleilla.

Hirvosen mukaan tuotekehittelyssä näkyy kierrätyksen lisäksi toinenkin kiertotaloutta edistävä trendi: Kuluttajat ovat kiinnostuneita omavaraisuudesta ja lähiruoasta.

Esimerkiksi aurinkopaneeleilla toimiva, automaattinen itsekastelujärjestelmä mahdollistaa, että kuluttaja voi viljellä ruokakasveja vaikka pienelläkin parvekkeella tai mökillä kestävästi.
Esimerkiksi aurinkopaneeleilla toimiva, automaattinen itsekastelujärjestelmä mahdollistaa, että kuluttaja voi viljellä ruokakasveja vaikka pienelläkin parvekkeella tai mökillä kestävästi.

Omasta sadosta säästöjä

Kaapelitehtaalle perustetulla istutuspisteellä puutarhanhoidosta kertonut toimittaja ja kirjailija Johanna Vireaho tunnistaa, että omavaraisuus ja oman sadon kasvattaminen kiinnostavat kuluttajia juuri nyt.

Kasvattamalla itse ruokaa voi saada jopa säästöjä.

”Esimerkiksi papujen kasvatus pienessä kasvihuoneessa omalla terassilla tai parvekkeella on kannattavaa. Jo pikkuruukusta voi saada ison sadon.”

Vireaho korostaa, että puutarhanhoito on kiertotaloutta hyvin monella tavalla. Se tarkoittaa vastuullisia valintoja, monimuotoista viljelyä, torjunta-aineiden harkittua käyttöä tai välttämistä, kompostointia, maan parantamista sekä sellaisten multien käyttöä, joissa hyödynnetään kiertotaloustuotteita.

Istutuspisteellä käytettiin Nelson Gardenin kartonkisia istutusruukkuja. Ne on valmistettu kierrätyskuidusta.

”Kotipuutarhoissa muovisten katteiden sijaan voi hyvin käyttää pahvia tai paksulti sanomalehteä”, Vireaho vinkkaa.

Toiminimiyrittäjä Anna Biström stailasi Open House -tapahtuman ilmeen jo kuudetta kertaa.
Toiminimiyrittäjä Anna Biström stailasi Open House -tapahtuman ilmeen jo kuudetta kertaa.

PerPR:n Open House -tilaisuuden kumppaneita olivat K-Rauta, Boråstapeter, Cello, Gardena, GastroMax, Jura, Nelson Garden, SmartStore, Tarkett sekä Weber.

Teksti ja kuvat: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti.

Pääkuva: Puutarhoihin ja kasveihin erikoistunut kirjailija ja stylisti Johanna Vireaho auttoi tapahtumavieraita istutuspuuhissa.

Facebooktwitterlinkedin