BioGTS:n jäljiltä jäi miljoonien eurojen korjaukset

Facebooktwitterlinkedin

12.10.2018

Mustankorkea laittaa arviolta 2,5 miljoonaa euroa konkurssiin hakeutuneen BioGTS:n biokaasulaitoksen korjaamiseen. Viimeisimmät kaasunjalostuslaitoksessa paljastuneet ongelmat tuovat todennäköisesti vielä miljoonan euron lisäkulut. Mustankorkea joutui tällä viikolla sulkemaan väliaikaisesti biokaasun tankkausaseman.

 

Biokaasulaitostoimittaja BioGTS Oy jätti lokakuun alussa konkurssihakemuksen Keski-Suomen Käräjäoikeuteen hakeuduttuaan yrityssaneeraukseen vain kolme viikkoa aiemmin. Sanomalehti Keskisuomalaisen mukaan BioGTS ilmoitti velkojensa määräksi yli 11 miljoonaa euroa, kertoo YLE.

Uusiouutiset-lehti kertoi toukokuussa BioGTS Oy:n joutuneen vaikeuksiin biokaasulaitostensa toimittamisessa. Laitostoimituksissa on ollut viivästyksiä muun muassa Jyväskylässä, Haukivuorella, Paraisilla, Mikkelissä ja Sotkamossa.

Keväällä Jyväskylän seudun jäteyhtiö Mustankorkea Oy purki urakkasopimuksen BioGTS:n kanssa. Elokuussa perässä seurasi haukivuorelainen Biohauki Oy. Molemmat yhtiöt päättivät saattaa biokaasulaitosten rakennustyöt mieluummin itse loppuun kuin jatkaa urakoita BioGTS:n kanssa.

 

Miljoona euroa kaasunjalostusyksikköön

Mustankorkealla biokaasulaitosta on ajettu hyvin pienellä kuormalla samalla, kun laitosprosesseja on säädetty ja korjattu. Tähän saakka Mustankorkea on saanut pidettyä kaasunjalostusyksikön toiminnassa pyörittämällä biokaasulaitosta vain noin 20 prosentin kapasiteetilla. Syksyllä selvisi, ettei kaasunjalostusyksikkö siitäkään huolimatta toimi kuten pitäisi:

”Tarkemmassa selvityksessä totesimme, että kaasunjalostusyksikkö vaatii isompaa remonttia”, sanoo Mustankorkea Oy:n toimitusjohtaja Esko Martikainen.

”Todennäköisesti joudumme vaihtamaan koko kaasunjalostusyksikön. Olemme valmistelemassa hankintaa. Hintaluokka on miljoona euroa, joten kilpailutus tapahtuu Euroopan laajuisesti. Se menee vähintäänkin ensi kesään, voi mennä syksyynkin.”

BioGTS:n biokaasulaitostoimituksen arvioidut korjauskustannukset ovat tähän mennessä ainakin 2,5 miljoonaa euroa. Summaan tulee nyt siis vähintään miljoona euroa lisälaskua.

”On mahdollista, että joudumme ottamaan jonkin verran lisälainaa, jotta kassa pysyy hallinnassa. Se riippuu siitä, millä aikataululla lisäkustannukset tulevat ja miten saamme takausvastuullisilta rahoja takaisin. Ainakaan tässä vaiheessa ei ole kuitenkaan tarkoitus nostaa biokaasun hintaa”, Martikainen sanoo.

 

Biokaasun tankkaus katkolla

Biokaasun tankkausaseman Mustankorkea joutui väliaikaisesti sulkemaan lokakuun puolivälissä. Keskisuomalaisten jätteistä tuotettua biokaasua on jouduttu korjaustöiden vuoksi polttamaan syksyllä soihdussa, eikä sitä ole pystytty hyödyntämään liikennepolttoaineena kuten oli tarkoitus. Tankkausasemalla on välillä myyty muualta siirtokonteissa toimitettua kaasua, mutta siirtokonttien tiheäkään vaihto ei riittänyt vastaamaan kaasun kysyntään.

”Mieluummin laitoimme tankkausaseman kiinni kuin otimme vastaan vihaisia puheluita ihmisiltä, jotka ovat turhaan ajaneet tankkaamaan”, Martikainen perustelee.

Siirtokontin ja paineenkorotusyksikön välille on tilattu osa. Mustankorkea uskoo tilanteen korjaantuvan parin viikon kuluttua, jolloin tankkausasema voidaan jälleen avata asiakkaille.

Yhtiö tekee myös korjauksia kaasunjalostusyksikköön, ja toivoo sen kestävän siihen saakka, että uuden kaasunjalostusyksikön hankinta valmistuu ensi vuonna.

”Jos haluamme kaasua myydä, meidän on nilkutettava eteenpäin näin. Meillä on vakituisia tankkaajia paljon ja olisi tylyä laittaa tankkausasema vuodeksi kiinni.”

Mustankorkea on jo aloittanut toisenkin tankkausaseman rakennustyöt Jyväskylän Seppälään. Aseman on tarkoitus valmistua joulukuussa. Tavoitteena on saada oma kaasuntuotanto toimimaan viimeistään siihen mennessä, mutta jos tämä ei onnistu, Seppälän asema saadaan Martikaisen mukaan auki vaikka siirtokonttien varassa.

Itävaltalaiskonsultilla kiirettä

Korjausten suunnittelussa Mustankorkeaa ovat auttaneet insinööritoimistot ja itävaltalaiskonsultti, jolla on paljon kokemusta biokaasulaitostekniikasta. Konsultin osaamiselle on nyt kysyntää muissakin BioGTS:ltä jäävissä laitosprojekteissa.

”Tavoitteena muillakin laitoksen tilanneilla näyttää olevan, että pysyttäisiin aikataulussa ja budjetissa ja saataisiin laitokset käyntiin omin voimin. Kaikki haalivat nyt asiantuntijoita avuksi”, Martikainen luonnehtii tilannetta.

VSS Biopower Säkylässä kertoo, että biokaasulaitoksen rakennustyöt jatkuvat BioGTS:n konkurssista huolimatta suunnitelmien mukaisesti:

”Onneksi projektimme on edennyt jo niin pitkälle, että konkurssin vaikutukset jäänevät suhteellisen vähäisiksi”, toimitusjohtaja Jouni Virtanen kommentoi yhtiön nettisivuilla. Uudelleenjärjestelyjä tarvitaan, mutta biojalostamo on tarkoitus yhä käynnistää ensi keväänä.

Länsi-Savo-lehti kertoo, että mikkeliläinen Biosairila Oy aikoo saada biokaasulaitoksensa rakennustyöt jatkumaan niin pian kuin mahdollista. Yhtiö oli jo aloittanut sopimuksen purkuneuvottelut ennen konkurssitietoa. Biosairila kartoittaa nyt aliurakoitsijoita, neuvottelee urakoista ja hankkii laitteita muualta.

Biohauki Oy:n Heikki Nykänen sanoo samaisessa Länsi-Savo-lehdessä, että konkurssi-ilmoitus selkeytti tilannetta. Biohauki toteuttaa laitoksen itse. Nykänen kertoo lehdessä Biohauen jo maksaneen laitoksesta, joka ei valmistunut siten kuin oli tilattu.

 

Elina Saarinen

 

Kuvat Elina Saarinen. BioGTS:n biokaasulaitoksen käyttöönottovaihe alkoi Jyväskylän Mustankorkealla vuoden 2017 kesällä. Biokaasuautojen määrä on Jyväskylässä kasvanut osin Mustankorkean tankkausaseman ansiosta. Lokakuussa tankkausasema jouduttiin väliaikaisesti sulkemaan kaasunjalostusyksikön vakavien ongelmien takia.

Facebooktwitterlinkedin