Siirtoasiakirja aina mukana ja ajan tasalla

Facebooktwitterlinkedin

YHTEISTYÖKUMPPANEILTAMME: MAINOS

 

Vitec kehittää teknisiä ratkaisuja — viimeisimpänä sähköisen siirtoasiakirjapalvelun — helpottamaan ympäristö- ja jätehuoltoalan toimijoiden työtä.

 

Stormossenin jätekeskuksessa Vaasassa kuorma-autoja ajaa portista kohti vaakaa tiuhaan tahtiin. Aiemmin joka kuljettaja rapisteli vaakapisteessä paperisia siirtoasiakirjojaan miettien, oliko kaikki kohdat täytetty asianmukaisesti. Nyt paperirumba helpottuu: Stormossen on alkanut tarjota asiakkailleen digitaalista siirtoasiakirjaa.

Teknisen toteutuksen kehitti suomalainen alan markkinajohtaja Vitec Tietomitta Oy, joka tarjoaa ympäristöhuoltoalan toiminnanohjausratkaisuja alkaen yksittäisistä sovelluksista kuten sähköisestä siirtoasiakirjapalvelusta aina kokonaisratkaisuihin asiakkaan tarpeen mukaan.

 Teknisestä kehityksestä kiinnostunut Stormossen on sähköisen siirtoasiakirjan käytössä edelläkävijöitä. Yhtiö otti myös pari vuotta sitten ensimmäisenä Suomessa käyttöön digitaalisen asiakaskortin hyötykäyttöasemillaan. Kuljemme jätelaitokselle talouspäällikkö Håkan Hagbergin kaasuautolla, jonka biokaasu on yhtiön omasta kaasulaitoksesta.

 

Kaikenkokoiset yritykset hyötyvät

 

Vitec Tietomitan tuotepäällikkö Silva Virtasen mukaan siirtoasiakirjapalvelu soveltuu monenlaisten yritysten tarpeisiin. Sitä voi käyttää kahdella eri tavalla. Esimerkiksi Stormossen käyttää sitä erillisenä palveluna, mutta se voi myös olla yhdistettynä toiminnanohjausjärjestelmään. Kuljetusyritys puolestaan voi palvella omaa asiakastaan niin, että lähettää jo etukäteen siirtoasiakirjan tiedoksi omalle asiakkaalleen, jätteen tuottajalle.

”Stormossen voi tarjota palvelua kuljetusyrityksille tai jätteen tuottajille. Isolla työmaalla on ongelmallista, jos kuljettajan täytyy sinne saapuessaan löytää fyysisesti työmaan johtaja allekirjoittamaan paperilappu. Nyt jätteen tuottaja voi täyttää siirtoasiakirjan ja lähettää se suoraan älypuhelimesta kuljettajalle ja kertoa, mitä jätettä on kuljetettavana ja mistä se on noudettavissa”, Virtanen kertoo.

Asiakirjan allekirjoitus tapahtuu sähköisesti. Kuljetusyritys voi myös tarvittaessa täyttää siirtoasiakirjan asiakkaansa puolesta. Samalla hetkellä, kun kuljettaja kuittaa kuorman noudetuksi, siirtyy siitä tieto Stormossenin vaa’alle. Kun kuorma on purettu, tiedot toimitetusta jätteestä, mm. paino, siirtyvät automaattisesti järjestelmään ja valmis siirtoasiakirja arkistoituu sähköisesti.

”Digitaalisuus tuo joustavuutta ja ajansäästöä.”

 

Helppo omaksua ja ottaa käyttöön

Hagberg kertoo, että kun tarve sähköiselle siirtoasiakirjalle havaittiin, Vitec lähti kehittämään sitä Stormossenin asiakaskunnan tarpeita palvelemaan.

”Pilottivaiheessa oli mukana iso rakennusliike sekä kaksi kuljetusyritystä. Käyttäjät ovat pitäneet tätä uutuutta helppona omaksua. Nyt annamme kaikille asiakkaillemme mahdollisuuden ottaa tämä ilmaiseksi käyttöön.”

Stormossenilla merkittävin syy sähköiseen siirtoasiakirjaan siirtymisessä on paperista eroon pääseminen. Sähköisyys tehostaa toimintaa huomattavasti. Digitaalisuuden myötä siirtoasiakirja on aina kuskilla ajantasaisesti puhelimessaan mukana.

”Myös tietojen oikeellisuus paranee, kun siirtoasiakirjan täyttää alkukäyttäjä. Arkistoitavuus on tietysti ihan omaa luokkaansa, samoin tiedonhaku, jos arkistosta tarvitsee etsiä jotain esimerkiksi viranomaisia varten. Kaiken kaikkiaan dokumentoiminen on nyt helppoa ja nopeaa.”

 

Kuvat: Irma Capiten. Stormossenin talouspäällikkö Håkan Hagberg kertoo asiakkaiden pitävän siirtoasiakirjaa helppokäyttöisenä.

 

Lisätietoa:

https://www.vitecsoftware.com/ymparisto

tietomitta.myynti@vitecsoftware.com

Facebooktwitterlinkedin