Suomalaisten vaateshoppailu luultua maltillisempaa

Shoppailua
Facebooktwitterlinkedin

Tuore suomalaistutkimus antaa yllättävää tietoa: Suomalaiset eivät näytä seuraavan globaalia trendiä, jonka mukaan vaatteiden ja tekstiilien kokonaiskulutus on maailmalla roimassa kasvussa.

Kotimainen vaatteiden ja tekstiilien kulutus on pysynyt suurin piirtein samalla tasolla vuoteen 2012 verrattuna, osoittaa tutkimus.

Suomen ympäristökeskus, Turun ammattikorkeakoulu ja Lounais-Suomen Jätehuolto selvittivät Suomen vuoden 2019 tekstiilituotteiden ja vaatteiden virtoja.

”Globaalin keskustelun pohjalta saa käsityksen, että kulutus olisi Suomessakin merkittävästi kasvanut. Uuden tutkimuksen valossa ei kuitenkaan näytä siltä”, sanoo tutkimuksen korkeakouluharjoittelija Aija Rautiainen.

Vuonna 2013 toteutetussa vastaavassa tutkimuksessa, joka käytti aineistona vuoden 2012 tietoja, todettiin suomalaisten kuluttavan laskennallisesti yhteensä noin 11 kiloa tekstiilejä henkeä kohden.

Tuoreessa, vuotta 2019 käsitelleessä tutkimuksessa kulutus oli suunnilleen samalla tasolla, 11,3 kilossa henkeä kohden.

 

Lähimaat vertailussa

 

”Oli yllätys, ettei Suomessa ollut merkittäviä muutoksia poistotekstiilivirroissa. Mutta tiedämme entuudestaan, että suomalaisten tekstiiliin ja muotiin käyttämä rahamäärä on pysynyt melko muuttumattomana viimeisten kymmenen vuoden aikana”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n johtava asiantuntija Satumaija Levón.

Pohjoismaihin verrattuna suomalaiset kuluttavat vähiten tekstiileitä henkeä kohden.

Esimerkiksi ruotsalaiset käyttävät vaatteita ja kodintekstiileitä 12,8 kiloa ja tanskalaiset 15 kiloa per nenä. Alankomaissa kulutus on 17,7 kiloa.

 

Tarvitsetko 64 uutta t-paitaa?

 

Vaatteiden kulutus on maailmalla nopeassa kasvussa. Ellen MacArthur -säätiö on todennut, että globaalisti vaatemyynti kaksinkertaistui vuosien 2000 ja 2015 välillä 50 miljardista sataan miljardiin myytyyn vaatteeseen. Samassa ajassa yhden vaatteen käyttökertojen määrä pieneni yli kolmanneksella.

Greenpeace puolestaan arvioi vuonna 2017, että maailmassa ihmiset ostivat keskimäärin noin viisi kiloa vaatteita per henkilö. Määrän arvioitiin kasvavan jopa 16 kiloon henkeä kohden vuoteen 2030 mennessä.

Greenpeace kertoo, että vuonna 2014 keskiverto pohjoisamerikkalainen osti 16 kiloa uusia vaatteita. Tämä tarkoittaa 64 T-paitaa ja 16 paria farkkuja. Samaan aikaan kiinalaisen kuluttajan ostama vaatemäärä oli keskimäärin 6,5 kiloa.

Lue lisää Suomen tekstiilivirtojen tutkimuksesta Uusiouutisten numerosta 5/2021.

Tutkimusraportti: Tekstiilivirrat Suomessa 2019

Kuva: Scanstockphoto. 

 

Facebooktwitterlinkedin