Sähköautopaloon sammutuspeite

Facebooktwitterlinkedin

Sähköautojen akkupalot ovat pahamaineisen hankalia sammuttaa. Yhdysvalloista tunnetaan tapaus, jossa Tesla oli syttynyt sammuttamisen jälkeen yhä uudestaan tuleen, kaikkiaan kuusi kertaa 48 tunnin aikana.

Suomalaiset ovat kehittäneet uusia ratkaisuja sähköautopalojen sammuttamiseen.

Erikoistutkija Marko Hassisen sekä Juha Laitisen ja Jari Mikkosen kehittämä suodattava sammutuspeite sai juuri Palosuojelurahaston 12 000 euron Innovaatiopalkinnon.

Ajoneuvojen akkupalojen sammuttamiseen suunnitellussa suodattavassa sammutuspeitteessä on kyse uudenlaisesta sammutustekniikasta, johon on yhdistetty yhdeksi tuotteeksi eristäminen, vedellä jäähdyttäminen ja savukaasujen suodattaminen.

Hassinen kertoo, että sopivien materiaalien löytäminen oli haastavinta:

”Materiaalin pitää kestää litiumionipalon varsin korkea lämpötila ja olla kaasutiivis, jotta haitalliset kaasut eivät karkaa ympäristöön vaan ne saadaan suodattimeen. Lisäksi tuotteen on oltava kevyt, jotta sammutuspeite on mahdollista nostaa auton katolle.”

Hassisen mukaan patentoitu tuote saadaan tuotantoon alkukeväästä.

Lue laajempi juttumme akkupaloista täältä.

Kuva: Waldemar Brandt, Unsplash

Facebooktwitterlinkedin