Pue ananas!

Facebooktwitterlinkedin

Kasvimateriaalit tulevat muotiin, jos on uskominen H&M Foundation -säätiön kisassa menestyneitä.

Banaania, sokeriruokoa, ananasta. Ruotsalaisen H&M Foundation -säätiön vaate- ja muotiteollisuuden innovaatiokisassa voittanut idea tekee näiden viljelykasvien sadonkorjuussa syntyvästä jätteestä biokuitua, joka kelpaa kankaiden ja vaatteiden valmistamiseen.

Yhdysvaltalainen Crop-a-porter-innovaatio voitti nettiäänestyksen ja sai ideansa kehittämiseen 300 000 euron palkinnon.

Uudet, kasvipohjaiset biomateriaalit menestyivät muutenkin hyvin tämänvuotisessa kilpailussa, joka järjestettiin jo kolmatta kertaa. Säätiö jakoi viidelle finalistille yhteensä miljoonaa euroa. Viisi voittajaa pääsevät myös vuoden kestävään innovaatiovalmennukseen, jonka tarjoavat säätiö, Accenture ja Tukholman Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu.

Finaaliviisikkoon selvinnyt israelilaisryhmä tekisi merilevästä sekä biokuitua että ekologista värjäysainetta, joka hellii vaatteen kantajan ihoa antioksidanteilla ja vitamiineilla.

Hollantilaisessa Fungi Fashion -ideassa vaatteet valmistetaan mycelium-sienten juurista. Käytön jälkeen vaate maatuu.

Toiseksi kisassa tuli ruotsalainen The regenerator -projekti, joka erottelee polyesteri-puuvillasekoitteiden kuidut ekologisella kemikaalilla.

Belgialainen finalisti Smart Stitch helpottaa vaatteiden purkamista kierrätykseen. Saumoihin käytettävä uudenlainen lanka liukenee korkeassa lämpötilassa, jolloin napit ja kangaspalat irtoavat helposti.

Voittoa tavoittelematon H&M Foundation on H&M groupin omistavan Stefan Perssonin perheen rahoittama. Säätiö haluaa vauhdittaa varhaisessa vaiheessa olevia innovaatioita, jotka voivat auttaa muotialan muutoksessa lineaarisesta mallista kohti suljettua kiertoa.

 

9 trendiä

Global Change Award -kisaan tuli tänä vuonna 2 600 hakemusta 151 maasta, eniten Intiasta ja Nigeriasta. Hakemuksista tehdyn analyysin perusteella rahoituksen puute on suuri syy sille, etteivät muotialan kestävät innovaatiot lyö läpi.

H&M Foundationin ja Accenturen raportti hahmottaa yhdeksän trendiä, jotka ajavat muoti- ja tekstiiliteollisuutta kiertotalouteen:

1) Sensorit ylle
Asusteisiin ja vaatteisiin voi tulla RFID-teknologiaa, sensoreita, ladattavia paristoja ja teknologiaa, joka auttaa kantajaansa tekemään ekologisempia valintoja.

2) Vaatteet palveluna

3) Läpinäkyvä tuotantoketju
Blockchain-, esineiden internet ja RFID-teknologia muodostavat halutessa avoimen ja läpinäkyvän tietokannan. Se voi auttaa tunnistamaan kuituja kierrätystä varten, jäljittämään vaatteen alkuperän ja pysymään ajan tasalla inventaarista.

4) Vaatteiden 3D-tulostaminen, vaikka kotona

5) Nanomateriaalit
Vaatteella voi olla älyä ja uudenlaisia mekaanisia, optisia ja sähköisiä ominaisuuksia.

6) Robotiikka
Tehostaa tuotantoketjua, logistiikkaa ja valmistusta vain tarpeeseen. Tekoälyn ennustetaan kasvattavan tekstiiliteollisuutta lähes 60 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.

7) Biopohjaiset ja biohajoavat materiaalit

8) Bioenergiaa ja uusiutuvaa energiaa tuotantoon ja kuljetuksiin

9) Luonnonmukaiset tuholaistorjuntakeinot

 

Kuva: H&M Foundation. Voittajat poseerasivat selfiessä säätiön Karl-Johan Perssonin kanssa.

Facebooktwitterlinkedin