Näytä merkki!

Facebooktwitterlinkedin

Vihreät nuolet kiertävät kehää muovisen pesuainepurkin kyljessä. Vastuullisuudesta kiinnostunut kuluttaja ilahtuu: Kun ostan tämän tuotteen, tuen muovijätteen kierrätystä!

Kuluttaja ei kuitenkaan voi luottaa pelkkien vihreiden nuolien suuntaavan hänet aidon kierrätystuotteen luo.

Kierrätysmerkkejä on nimittäin miltei yhtä monta kuin pakkaajia, eikä merkki välttämättä kerro mitään tuotteen materiaalin alkuperästä.

Parhaassa tapauksessa merkki tarkoittaa sitä, että vaikkapa pesuainepullon pakkaus on todella valmistettu joko sataprosenttisesti tai osittain uusiomuovista.

Tällöin kuluttajan ostos tukee muovijätteen kierrätystä. Valitsemalla uusiomuovista tehdyn pakkauksen kuluttaja vaikuttaa siihen, että kierrätysoperaattoreiden eli alalla toimivien yritysten on taloudellisesti houkuttelevaa kerätä muovijäte talteen, pestä ja käsitellä se ja jalostaa siitä kierrätyslaitoksissa uusiomuovia. Kuluttajan valinnan ansiosta pakkauksen valmistusvaiheessa ei käytetäkään neitseellistä muovia, vaan sen korvaa kiertoon päässyt materiaali.

Kuluttaja on tehnyt ympäristöteon: On jo paljon tutkimustietoa, joka vahvistaa, että uusiomuovisen tuotteen valmistaminen tuottaa elinkaarensa aikana vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin neitseellisen muovituotteen valmistaminen.

Toisissa tapauksissa pakkauksen kylkeen nostettu ”kierrätysmerkki” tarkoittaa vain, että pakkaus kelpaa kierrätykseen. Jos kuluttaja tekee tehtävänsä ja lajittelee pakkauksen käytön jälkeen muovinkeräysastiaan, tämä neitseellisestä muovista valmistettu pakkaus voi päätyä kierrätyslaitokseen. Pakkauksen valmistukseen ei kuitenkaan ole vielä hankittu granulaattiakaan kierrätettyä uusiomuovia.

Pesuainepakkaukset valmistetaan pääsääntöisesti sellaisesta muovista, joka kelpaa kierrätysprosessiin. Sitä ei tarvitsisi erikseen mainostaa kierrätyssymbolilla. Valmistaja vain väläyttelee kierrätysmerkkiä kuin kalastaja viehettä.

Pakkauksen kierrätyskelpoisuus ei tarkoita, että pakkaus olisi jo kierrätetty. Kierrätys toteutuu vasta, kun erilliskerätystä muovijätteestä jalostetaan uusiomuovia. Sitä kannattaa jalostaa vasta, kun joku haluaa ostaa uusiomuovia uusien muovituotteiden tai -pakkausten valmistamiseen. Meitä kuluttajia tarvitaan luomaan tätä kysyntää.

Muovijätteiden kierrätystä ja uusiomuovien markkinoita vauhdittamaan tarvitaan selkeä, standardoitu ja luotettava merkintä, jota vilkaisemalla kuluttaja voi olla varma, että tämä tuote on todella valmistettu kierrätetystä uusiomuovista.

Muoviteollisuus tietää, että muovi on arvokas raaka-aine, joka kannattaa käyttää uudelleen. Prosessitkin ovat jo olemassa. Annetaan kierrätysmuoville merkki.

Elina Saarinen
päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu kiertotalouden erikoislehti Uusiouutisten pääkirjoituksena 5.3.2020.

 

Kuva: Elina Saarinen. Markkinoilla on paljon erilaisia, kierrätysaiheisia merkkejä. Kuluttaja ei voi olla varma, milloin merkki tarkoittaa kierrätysraaka-aineesta valmistettua, milloin vain kierrätyskelpoista.

Facebooktwitterlinkedin