Komission kampanja haastaa kierrättämään

Generation Awaken maskotti Walter.
Facebooktwitterlinkedin

19.6.2014

Euroopan unionissa käytetään vuosittain 16 tonnia raaka-aineita per nenä. Puolet tästä päätyy kaatopaikoille.

Euroopan komissio on lanseerannut 25–40-vuotiaille kuluttajille Generation Awake -kampanjan muistuttamaan, kuinka voimme omilla päivittäisillä valinnoillamme säästää luonnonvaroja ja vähentää hukkaan päätyvän jätteen määrää.

Kulutusopas antaa 59 sivua vinkkejä, kuinka lajittelua voi tehostaa, energiaa säästää ja luonnonvarojen kulutusta vähentää omassa elämässä. Kampanja korostaa kiertotalouden ajatusta siitä, että jätteet ovat resurssi.

Esimerkiksi vanhan tietokoneen tai kännykän palauttaminen asianmukaiseen kierrätykseen säästää valtavasti luonnonvaroja. YK:n alainen tutkimuslaitos on laskenut, että tietokoneiden, matkapuhelinten, tablettien ja muiden uusien elektroniikka- ja sähkölaitteiden valmistamiseen käytetään vuosittain maailmanlaajuisesti 320 tonnia kultaa ja yli 7 500 tonnia hopeaa.

Katso Generation Awake -kampanjavideo.

Facebooktwitterlinkedin