Kiitosta saanut itsepalveluasiointi laajenee Lapualle ja Kurikkaan – ”Digitalisaation avulla voimme tarjota jäteaseman palvelut 24/7”

RE-pisteen havainnekuva, Arkkitehtitoimisto Jääskeläinen
Facebooktwitterlinkedin

Seinäjoella suuren suosion saanut RE-pistepalvelu laajenee Kurikkaan ja Lapualle.

Lakeuden Etapin hallitus päätti investoida noin kuusi miljoonaa euroa kahteen uuteen RE-pisteeseen sekä RE-appi-palvelusovelluksen ja jäteasemien digitalisaation kehittämiseen.

RE.-konseptissa asiakas voi vierailla jäteasemalla milloin se sopii itselle parhaiten. Jäteasemat ovat RE-appi-mobiilisovelluksen kautta avoinna itsepalveluasioinnille 24 tuntia vuorokaudessa ja seitsemänä päivänä viikossa, myös arki-iltaisin, viikonloppuna ja juhlapyhinä.

Suosio kasvoi nopeasti

Ensimmäinen RE-piste valmistui Seinäjoelle vuonna 2021. Lakeuden Etappi on ehtinyt kerätä konseptin toimivuudesta kokemuksia ja palautetta asiakkailta. Suosio on ollut yllättävän suurta, kertoo Lakeuden Etapin toimitusjohtaja Pekka Kontio:

”Tulokset ovat olleet uskomattomat”, hän tiivistää.

”Meillä oli tavoitteena, että ensimmäisen vuoden aikana asiakkaista 50 prosenttia siirtyisi itsepalveluasiointiin. Määrä nousi yli 80 prosenttiin jo ensimmäisten kolmen kuukauden aikana.”

Tällä hetkellä noin 85 prosenttia RE-pisteen asiointikäynneistä tehdään itsepalveluna ja yli 60 prosenttia asioinneista tapahtuu perinteisten palveluaikojen ulkopuolella. Käyntimäärät ovat kasvaneet 36 prosenttia.

Lajittelu sujuu itsepalveluna

Kontion mukaan asiakkailta on tullut hyvää palautetta:

”Konsepti onnistui. Asiakkaiden mukaan RE-pistepalvelu on yksinkertainen ja helppokäyttöinen ja asioiminen on selkeää.”

Yllättäen myös jätteiden lajittelutarkkuus on parantunut: Jätejakeet saadaan talteen aiempaa puhtaampina ja paikat ovat pysyneet siisteinä.

Kontio uskoo, että kun jäteasemalla saa asioida omaan tahtiin ja rauhassa, jätteiden lajittelukin sujuu paremmin.

Myös Lakeuden Etapin henkilökunta on kertonut, että työn kuva on muuttunut aiempaa mielekkäämmäksi, koska asiakkaille pystytään tarjoamaan kohtuullisin kustannuksin hyvä palvelukokemus. Jätemaksuja ei ole tarvinnut korottaa.

”Ilman digitalisaatiota emme pystyisi tarjoamaan ympärivuotista ja ympäriviikkoista palvelua”, Kontio näkee.

Konsepti skaalautuu

Lapuan RE-pisteen rakentaminen käynnistyy jo tämän vuoden aikana. Valmista tulee syksyllä 2024. RE-piste nousee nykyisen jäteaseman naapurustoon Honkimäen teollisuusalueelle.

Kurikan RE-piste rakennetaan Nummen alueelle, osin nykyisen jäteaseman tontille ja osittain sen viereiselle tontille. Kurikan RE-piste otetaan käyttöön syksyllä 2025.

Uudet RE-pisteet toimivat samalla konseptilla kuin isompi versionsa Seinäjoella, mutta toteutus on suhteutettu asiointimääriin. Kun Seinäjoella on vaikkapa useampi lajitteluluukku metallijätteelle, Lapuan ja Kurikan pisteillä metallia varten voi olla vain yksi luukku.

”Olemme nähneet, että kun asiakkaat oppivat, että jäteasemalla voi käydä koska tahansa, jonoja ei synny”, Kontio sanoo.

Satatuhatta pohjalaista

Kun kaksi uutta RE-pistettä on saatu käyttöön, kattaa RE.-palvelu jo satatuhatta asukasta Lakeuden Etapin alueen noin 133 000 asukkaasta. Kontion mukaan tarkoitus on saada 24/7-asiointi mahdolliseksi koko toiminta-alueelle.

Lakeuden Etapin digitalisaatio on herättänyt paljon kiinnostusta niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.

”Meillä on käynyt vieraita ulkomaita myöten. Pelkästään jäteyhtiöistä meillä on vieraillut 40–50 organisaatiota plus muut organisaatiot. Kiinnostus on kova.”

Teksti: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti

Kuva: Arkkitehtitoimisto Jääskeläisen havainnekuvassa Lapuan tuleva RE-piste.

Facebooktwitterlinkedin