Hävikkihylly puolitti ruokahävikin

Sushispydäri
Facebooktwitterlinkedin

K-ruokakaupat ovat onnistuneet vähentämään ruokahävikkiä ennätystahdilla.

Viime vuonna ruokahävikki pieneni K-ryhmässä yhdeksän prosenttia.

Hyviä konsteja hävikin vähentämiseen on monia. Erityisen hyväksi ovat osoittautuneet hävikkihyllyt.

”Asiakkaat löytävät nyt yhdestä hyllystä ne tuotteet, joiden päiväys on lähestymässä. Myös henkilökunnan pelisilmä on hävikkihyllyn myötä kehittynyt ja nyt tiettyjen tuotteiden hinnat osataan alentaa ajoissa’’, kertoo K-Supermarket Lasihytin kauppias Erkki Zaiedman.

K-kaupoissa pohditaan myös paljon, miten omaa hävikkiä voisi hyödyntää uusiksi tuotteiksi.

’’Kauppamme oma hävikkituote sushispydäri syntyy sushiriisin ylijäämästä. Tuote on saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion ja noussut kaupan top 50-listalle’’, kertoo Zaiedman.

Hävikkiin päätyvät hedelmät, vihannekset ja leivät voivat olla uusien hillojen, mehujen, smoothien ja jopa oluen raaka-aineita.

Esimerkiksi K-ryhmän keskusvaraston hävikkihedelmistä, vihanneksista ja marjoista syntyvään Hyvis-mehuun on hyödynnetty jo yli 20 000 kilon edestä myyntiin kelpaamattomia hävikki-hevejä’’, kertoo päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

 

Kuva: K-ryhmä. Ylijäämäriisistä tehty pyttipannuannos eli ”sushispydäri” on noussut erään K-ruokakaupan suosituimpien annosten listalle.

Facebooktwitterlinkedin