Emmy tekee vaatteiden kierrosta helppoa

Emmy
Facebooktwitterlinkedin

Jakamisalustojen liiketoimintamallillaan Kiertotalouden kiinnostavimmat 2.1 -listalle valittu Emmy pidentää vaatteiden elinikää.

Kierrätettyjen vaatteiden verkkokauppa Emmy sai alkunsa vuonna 2015, kun perustajat, tuolloin pienten lasten vanhemmat Hanna Autio ja Markus Rautopuro tuskailivat vaatteiden kierrätyksen kanssa. He halusivat pidentää vaatteiden elinkaarta, mutta aika ei riittänyt kirpputoreilla käymiseen.

Emmylle kuluttajat voivat lähettää tarpeettomia vaatteitaan. Emmy tarkastaa, kuvaa ja lisää vaatteet verkkokauppaan, josta kuluttajat voivat ostaa niitä. Emmy huolehtii, että myös myymättömät vaatteet päätyvät käyttöön hyväntekeväisyyslahjoituksina.

Vielä kesällä Emmyä luotsannut toimitusjohtaja Petra Luntiala muistuttaa, että eettisin vaate on sellainen, joka säilyy käytössä alkuperäisessä muodossaan mahdollisimman pitkään.

Kuuden vuoden aikana Emmy on käsitellyt yhteensä jo yli miljoonaa vaatetta. Emmyn avulla on säästetty yli 1300 miljoonaa litraa vettä ja 664 tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Vältetyt päästöt vastaavat lähes 600 suomalaisen ostamien kulutustavaroiden vuosittaista hiilijalan­jälkeä.

Vaatekaapista ekologisempi

Pikamuoti eli edulliset ja usein nopeasti kuluvat vaatteet on rajattu pois Emmy valikoimasta jo alussa. Emmy haluaa suosia tuotteita, jotka ovat kestäviä ja joilla on jälleenmyyntiarvoa.

”Uskon, että kun kiertotalouden mukainen jälleenmyynti yleistyy, kuluttajat alkavat vaatia valmistajilta kestäviä vaatteita, jotka voi myydä eteenpäin.”

Luntiala näkee, että kysyntää on ekologiselle vaatekaapille.

Emmy tähtää seuraavaksi kansainvälisille markkinoille ja yhteistyöhön muotibrändien kanssa. Jo nyt Emmy myy muutamien muotialan yritysten mallikappaleita ja palautustuotteita.

”Jokaisen muotibrändin tulee tulevaisuudessa pohtia omaa rooliaan kiertotaloudessa. Me haluamme auttaa heitä tarjoamalla mahdollisuuden vaatteiden elinkaaren pidentämiseen.”

 

Kuva: Emmy. Teksti: Kaskas Media ja Elina Saarinen.

Facebooktwitterlinkedin