Kampanja herättelee biojätteen lajitteluun

Facebooktwitterlinkedin

Keittiööni ei mahdu biojäteastiaa. En lajittele, koska biojäte haisee ja on ällöttävää. Eikä lajittelu edes kannattaisi, koska koko roska menee kuitenkin samaan jäteautoon. Ja sekajätteen joukossahan biojäte joka tapauksessa maatuu.

Kuulostaako tutulta? Tällaiset mielikuvat ja virheelliset tiedot estävät monia suomalaisia aloittamasta biojätteen lajittelua. Siksi arvokkaat ravinteet eivät päädy kiertoon.

Luulot pois

 

Biojätteestä voisi oikein lajittelemalla saada multaa ja vaikkapa paikallista biokaasua, vähäpäästöistä polttoainetta.

Lokakuun lopussa käynnistynyt biojätekampanja aikoo kääntää faktojen, tarinoiden ja tiedon avulla kansalaiset ja yritykset biojätteen lajittelun kannalle ja saada kaikki vähentämään ruokahävikkiään.

Ympäristöministeriön viestintäasiantuntija Ulla Ahonen korostaa, että kaikki kampanjan yhteistyökumppanit haluavat välittää yhtenäistä ja samaa viestiä:

”Nauti ruoasta, minimoi hävikki ja lajittele loput. Vain lajitellusta biojätteestä saa ravinteita, multaa ja energiaa. Ruoka on syötynä parasta, ei anneta sen mennä hukkaan.”

Tätä viestiä kertovat ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, Suomen Kiertovoima KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Suomen ympäristökeskus, Kuluttajaliitto, Päivittäistavarakauppa ry, Elintarviketeollisuusliitto, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa sekä Suomen Biokierto ja Biokaasu ry.

Jätealan toimijat, kansalaiset ja järjestöt ovat tervetulleita viemään viestiä eteenpäin omalta osaltaan.

 

Biojätteelle nettisivut

 

KIVOn viestintäasiantuntija Kaisa Halme kertoo, että luvassa on ainakin kompostikoulua, valmennusta biojätteen lajittelun aloittamiseen, videoita erilaisista keittiöön sopivista lajitteluratkaisuista sekä biojäteaiheiset nettisivut, joilta löytyy runsaasti tietoa. Aihe tulee näkymään myös tiedotusvälineissä ja sosiaalisen median kanavissa.

”Tulemme tekemään viestintäaineistoa valtakunnallisesti. Tarjoamme myös jäsenillemme eli jätelaitoksille eväitä tuoda kampanjaviestiä näkyville paikallisesti.”

Kampanja jatkuu ensi vuoden loppuun saakka. Kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

 

Kampanjakuva: Ympäristöministeriö.

Kuvankaappaus Rakasta joka murua -kampanjan käynnistämistilaisuudesta Hoasin vuokra-asuntoyhtiöstä Kumpulasta, Helsingistä.

Facebooktwitterlinkedin