Kaasuttelen biokaasulla

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

11.6.2018

Vain kaksi viikkoa sitten se saapui, se uusi autoni, se päästötön biokaasuautoni!

 

Olin jo pitemmän aikaa pohtinut vähäpäästöisen auton hankintaa. Sähköhybridi vai biokaasuauto, siinäpä vasta pulma. Vaihtoehtoihin tutustumisen aikana vaa’ankieli alkoi kääntyä biokaasun puoleen; osin biokaasun päästöttömyyden ja osin biokaasuauton edullisuuteen perustuen. Tiesitkö muuten, että biokaasuauto on ostohinnaltaan suunnilleen samanhintainen kuin bensa-auto, mutta käyttökustannuksiltaan sitä lähes 30% edullisempi? Tämä vuonna valtio antaa vielä 2 500 euron romutuspalkkion hävittäessäsi vanhan suurkuluttajasi uuteen vähäpäästöiseen sähkö- tai biokaasuautoon.

 

Mustankorkean biokaasulaitoksen rakentumisen myötä paikallinen biokaasu alkoi kiehtoa minua entistä enemmän. Olisihan mukavaa sanoa ajelevansa perunankuorista ja muusta biojätteestä valmistetulla päästöttömällä biokaasulla. Olisihan hienoa, jos voisin omilla autoiluillani edistää myös paikallistaloutta ja oman kaupunkimme työllisyyttä. Edistäisin siis paikallista kiertotaloutta: biojäte ruokahävikkeineen liikennebiokaasuksi ja kaasuntuotannosta jäänyt loppumäski ravinteineen edelleen mullantuotannon raaka-aineeksi paikallista ruuantuotantoakin edistämään.

 

Kaasuauton hankintaan päädyttyäni tutkin perusteellisesti erilaisia tarjolla olevia kaasuautovaihtoehtoja. Selvittelin autojen teknisiä ominaisuuksia, luin testejä ja vertailuja, seurasin Facebookin Kaasua tankkiin -sivustoa, kyselin ja keskustelin. Tammikuussa viimein marssin määrätietoisesti paikalliseen autoliikkeeseen tuota henkilökohtaista ympäristötekoani tekemään, tilaamaan sen kaipaamani biokaasuauton. Pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni valitsemaan itse myös autoni värin, mikä tuntuu olevan meille monille naisihmisille autossa se kaikista tärkein juttu. Valitsin punaisen, tietty.

 

Nyt ensimmäiset kilometrit autollani ovat jo takana. Biokaasulla ajaminen tuntuu aivan samalta kuin bensa-autollakin ajo eikä kaasutankin tyhjennyttyä bensaan vaihtumista edes huomaa. Ensimmäinen biokaasun tankkaukseni on niin ikään jo onnellisesti takanapäin. Hieman jännittyneenä ajelin Mustankorkeaa kohti. Olin toki kuullut, että tankkaaminen on helppoa, puhdasta ja nopeaa, mutta siitä huolimatta jännitin vähän, kuinka selviän sen kaasuputken kiinnittämisen ja irrottamisen kanssa. No, pienen pähkäilyn, kuvallisten ohjeitten – sekä paikalle sattuneen Mustankorkean avuliaan työntekijän avulla – selvisin tehtävästäni loistavasti. Nyt osaan jo neuvoa toisiakin vasta-alkajia. Soittakaa vaan, jos apua tarvitsette!

 

Tankatessani minua yllätti iloisesti se, että sain tankin täyteen viidellätoista eurolla. Tällä pienellä Ibizallani ajelen kolmisensataa kilometriä yhdellä tankillisella kaasua. Lisäksi autossani on normaalikokoinen bensatankki, joka mahdollistaa yhdessä kaasun kanssa yli tuhannen kilometrin yhtäjaksoisen ajon. Ei siis hätää, vaikka matka suuntautuisi pohjoiseen Suomeen, missä biokaasun tankkausasemia on vielä melkoisen harvassa. Etelässähän niitä alkaakin olla jo aika tiuhassa.

 

Teen työtäni Jyväskylän alueen resurssiviisauden ja kiertotalouden edistämiseksi, siis työtä alueellisen kestävän hyvinvoinnin saavuttamiseksi, työllisyyden edistämiseksi ja paikallistalouden elinvoiman lisäämiseksi sekä tietenkin luonnonvarojen tuhlaamisen vähentämiseksi. Biokaasuautoni tuo minulle työhönikin lisää katu-uskottavuutta, eikö vaan? Voin nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä suositella auton vaihtamista harkitseville biokaasuauton hankintaa – ellet sitten olisi jopa valmis luopumaan kokonaan autostasi ja siirtymään eri liikkumismuotojen sekakäyttäjäksi, kävelijäksi, pyöräilijäksi ja Linkkien käyttäjäksi. Se olisi se varmasti paras ja halvin vaihtoehto, myös oman terveytesi kannalta.

 

Pirkko Melville, FT, KTM

kehitysjohtaja

Jyväskylän kaupunki

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin