Kaaroille kilometrejä

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Millä autolla ajat? Melko varmasti Valtteri Jaakkola tietää, mikä osa siitä hajoaa todennäköisimmin. On hyvät mahdollisuudet, että pian kaipaamasi varaosa löytyy myös Jaakkolan varastosta.

”Toyotoissa tarvitaan virtalukkoja ja oven lukkoja. Ranskalaisiin autoihin menee sähköosia. Saksalaisissa puolestaan tarvitaan varaosina tekniikkaa kuten vetoakseleita ja starttimoottoreita. Volvosta hajoaa todennäköisesti laturi.”

 


Valtteri Jaakkola on ronklannut purkuautoja ja korjaillut varaosia isänsä Pekan ja setänsä Pertin lähes 20 vuotta sitten perustamassa yrityksessä kuusivuotiaasta saakka. Vuonna 2015 Valtteri osti Pertin osuuden ja hänestä tuli Kymppitien Vaihto-osan yrittäjä Forssan Tammelaan.

Varaosankin voi korjata

Vaihto-osa purkaa viikoittain 15-20 ajotiensä päähän tullutta kulkupeliä. Ennen kuin rekka vie autot Stenan romuttamoon, Pekka ja Valtteri käyvät ajokit tarkkaan läpi sillä silmällä, irtoaisiko niistä käyttökelpoisia varaosia, jotka voisivat vielä pidentää jonkin toisen kumijalan matkaa. Vaihto-osa myy varaosat korjaamoille ja yksityisille asiakkaille. Vaihto-osa myy myös käytettyjä, hyväkuntoisia rengassettejä uudelleenkäyttöön.

”Autosta pystyy aika lailla ensi silmäyksellä arvioimaan, onko se kierrätystavaraa eli suoraan paalattavaa, vai voisiko siitä saada osia uudelleenkäyttöön. Mitä uudempi auto, sitä enemmän siitä saadaan varaosia. On paljon sitäkin, että joku kyselee vanhempaan autoonsa meiltä osia. Amerikan-autot ovat erityisyksilöitä. Niiden osista on kiinnostuneita.”

Valtterin lempiurakoita ovat japanilaiset automerkit. Niissä osat on suunniteltu ja asennettu niin, että niiden purkaminen ehjinä varaosiksi käy helpommin kuin muissa automalleissa.
Toisinaan varaosat vaativat korjaamista tai kunnostamista, ennen kuin niistä tulee kelpo peli seuraavaan käyttökohteeseen.

Valtteri arvioi, että noin 40 prosenttia heille tulevista autoista päätyy romutukseen liikenneonnettomuuden tai kolarin seurauksena. Silloin pellin alta saattaa löytyä jopa ihan uusi tai vastavaihdettu osa. Näitä autoja Jaakkolat ostavat suoraan vakuutusyhtiöiltä. Vuosimalli ja merkki vaikuttavat siihen, mitkä romuautot ovat houkuttelevimpia ostokohteita.
Vuosien varrella varaosista on ehtinyt kertyä melkoinen varasto. Forssan Tammelassa Vaihto-osalla on hyllyille lajiteltuna jo noin 60 000 osaa.

Kaikki puretut osat on kirjattu tietokonejärjestelmään. Jokainen osa saa tunnistetietonsa ja tietyn, tarkasti määritellyn paikan varastohyllyltä, jotta osat löytyvät tarvittaessa nopeasti.
Jaakkolat inventoivat ja indeksoivat juuri varastoaan, sillä he aikovat perustaa varaosista nettipohjaisen, reaaliaikaisesti päivittyvän listauksen.

Sähköautoja ei vielä näy

Jaakkolat ottavat romutukseen tuotavasta autosta pois nesteet, renkaat, vanteet, akut ja kaikki haitalliset aineet. Nesteet kuten öljyt, jarru- ja jäähdytinnesteet, lasinpesunesteet ja polttoaineet kerätään imulaitteilla omiin säiliöihinsä. Haitalliset nesteet viedään Fortumille Riihimäelle käsiteltäväksi. Öljynerotuskaivot ja hälyttimet pitävät huolen, ettei mitään päädy ympäristöön.

Jaakkolat keräävät poistetut akut tarkoitusta varten varattuihin kuljetuslaatikoihin. Jokaisen akkukerroksen väliin tulee suojalevy. Akkulaatikot viedään jatkokäsittelyyn Stenalle.
Valtterin mukaan yhtään biokaasu- tai sähköautoa ei vielä ole tullut heille, mutta yritys aikoo varautua niiden vastaanottoon lähivuosina esimerkiksi kouluttautumalla.

Vaihto-osa ottaa vastaan myös sähkö- ja elektroniikkaromua kuten kodinkoneita, jääkaappeja, pesukoneita ja pienlaitteita. Muutaman kuukauden välein Vaihto-osan pihasta lähtee kontillinen sähköromua LHJ Groupin kierrätyslaitokselle.

Maksa vaihtoon

Varaosat ovat autoille kuin elinsiirto ihmisille: Ne voivat siirtää ajokin elinkaaren päätepistettä vuosilla eteenpäin. Ympäristöedut korostuvat etenkin silloin, kun uudemmat, vähäpäästöisten mallien autot välttävät varaosan ansiosta äkkikuoleman. On kiertotalouden ja resurssitehokkuuden kannalta fiksua käyttää mahdollisimman pitkään ajoneuvoa, jonka kokoonpanoon on upotettu materiaaleja ja työtunteja.

Vanhojen autojen päästöt taas voivat olla sitä luokkaa, että niiden elinkaaren pidentämisessä ei välttämättä ole ympäristön kannalta järkeä. Mutta käytännön arjen kannalta auto voi silti olla omistajalleen elintärkeä.

”Moni vanhempi auto liikkuu vain siksi, että on vielä tällaisia paikkoja, jotka myyvät käytettyjä osia. Jos kolmensadan euron autosta hajoaa laturi, merkkiliikkeessä osa voi maksaa monta sataa euroa. Monella korjaus jäisi tekemättä ja auto jäisi siihen. Meiltä osan voi saada kympeillä. Pidennämme näin auton elinikää”, Valtteri Jaakkola perustelee.

Romutustodistus käteen

Kymppitien Vaihto-osa on ollut jo pitkään sekä Stenan että Suomen Autokierrätyksen valtuutettu vastaanottopiste. Kun auton omistaja haluaa luopua loppuunajetusta kulkupelistään, Vaihto-osa kirjoittaa autosta romutustodistuksen. Se poistaa ajoneuvon rekisteristä ja lopettaa mahdolliset vakuutusmaksut ja verot. Vaihto-osa hakee autot lähiseudulta veloituksetta.

Valtteri kertoo, että viime vuosien romutuskampanjat ovat nostaneet huomattavasti romutukseen tulevien autojen määrää. Edellinen kampanja lisäsi Kymppitien Vaihto-osan kautta kulkevien romuautojen ruuhkaa jopa 50 prosenttia. Nyt käynnissä oleva romutuskampanja ei kuitenkaan ole vaikuttanut yhtä paljon. Valtteri epäilee sen johtuvan siitä, että tuoreimmassa kampanjassa edellytetään, että auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2017 sekä romutushetkellä.

Valtteri kannustaa ihmisiä romuttamaan autonsa virallisen järjestelmän kautta.
”Useimmiten vanhoja autoja jää ihmisille lojumaan, koska he pelkäävät, että romutuksesta aiheutuu hirveästi maksuja. Näin ei ole. Soitto vain, niin tulemme hakemaan romuauton ja järjestämme kaiken. Saadaan osat uusiokäyttöön eikä auto jää luontoon pahentumaan.”

 

Romutuskampanja vaikuttaa

Romutuspalkkiokampanjat ovat näkyneet autojen romutustilastoissa selvästi. Romutustodistuksia myönnettiin:
vuonna 2014 noin 62 000 kpl
vuonna 2015 lähes 67 000 kpl
vuonna 2016 noin 59 000 kpl
vuonna 2017 tasan 72 710 kpl

Vuoden 2018 romutuspalkkiokampanja toteutetaan 1.1.-31.8.2018 tai siihen asti, kun valtion varaama 8 miljoonan euron määräraha riittää. Romutuspalkkio on 1 500 euron suuruinen sellaisen uuden henkilöauton hankintaan, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 110 g/km. Uusille ladattaville hybrideille, täyssähköautoille tai niille autoille, joiden käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli tai maa- tai biokaasu, ei aseteta päästörajaa ja romutuspalkkion suuruus on 2 500 euroa.

 

Kuva: Elina Saarinen. Kymppitien Vaihto-osa valmistelee loppuun ajetut autot romutusta varten Forssan Tammelassa. Lopulta autoista jää jäljelle varaosista ja haitallisista aineista kaluttu kuori, joka viedään Stenalle romutettavaksi.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin