Hyviä kokemuksia itsepalveluasemista

Facebooktwitterlinkedin

Kunnalliset jätelaitokset ovat tarttuneet digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin parantaa asiakaspalvelua ja laajentaa jäteasemien aukioloaikoja.

Jätelaitokset ovat avanneet tai avaamassa osin itsepalveluperiaatteella toimivia jäteasemia. Asiakkaat ovat ottaneet uudet palvelumuodot innostuneina vastaan.

Jätelaitokset esittelivät digitalisaatiohankkeita Suomen Kiertovoima KIVO ry:n järjestämillä Kiertovoimapäivillä Tampereella loppuvuodesta.
”Digitalisaatio on luonut uusia mahdollisuuksia jäteasemien operointiin. Haluamme nykyaikaistaa toimintaa, luoda uutta toimintamallia palvelutason nostamiseen ja kohentaa jätealan imagoa”, sanoo Pirkanmaan Jätehuollon kehityspäällikkö Esa Nummela.

Jäteasemien automatisointi nostaa investointikustannuksia, mutta toisaalta sen avulla voidaan pienentää operatiivisia kustannuksia kuten käyttö- ja ylläpitokuluja. Investointien tavoitteena on myös kohentaa jäteasemien käyttöturvallisuutta.

Muillekin jäteasemille

Pirkanmaan Jätehuolto otti käyttöön Vuoreksen uuden jäteaseman toukokuussa. Asema on auki aamukahdeksasta iltakahdeksaan. Puolet ajasta asema palvelee itsepalveluperiaatteella. Silloin asemaa voi käyttää verkkosovelluksen kautta.

Asiakas pystyy rekisteröitymään aseman käyttäjäksi, tuomaan haluamansa jätelajit asemalle ja maksamaan maksulliset jätteet Verifone-maksujärjestelmällä. Syöttämällä autonsa rekisteritunnuksen järjestelmään asiakas pääsee automaattisesti asemalle sisään.

”Käyttökokemusten perusteella aseman digitalisaatio on otettu erinomaisesti vastaan. Olemme saaneet hyvää palautetta siisteydestä, selkeistä opasteista, tyylikkyydestä, toimivuudesta sekä helppoudesta”, Nummela kertoo. Nyt Pirkanmaan Jätehuolto suunnittelee, että konseptia voisi laajentaa muillekin jäteasemille verkostoa kehitettäessä.

Käyttöturvallisuus on varmistettu korotetulla asiakaspihalla, katoksella, kaideratkaisuilla, selkeillä opasteilla ja mitoituksella. Jäteastioiden tyhjennykset tehdään rakenteiden takaa. Vaarallisille jätteille on oma vastaanottorakennus.

Pirkanmaan Jätehuolto hyödyntää digitalisaatiota koko yhtiön päätöksenteossa. Jätehuollon suunnittelun on pohjauduttava luotettavalle tiedolle. Elinkaaritarkastelun avulla yhtiö laskee, minkälaisin toimenpitein saavutetaan suurimmat päästösäästöt ja ympäristöhyödyt koko kuljetus- ja käsittelyketjussa.

Laskutus painon perusteella

Myös Puhas Oy on saanut hyvää palautetta automatisoidusta jäteasemastaan Liperin Ylämyllyssä. Asema on auki aamukuudesta iltakymmeneen. Henkilökunta on paikalla tiistaisin ja perjantaisin osan ajasta, jolloin asemalla otetaan vastaan myös vaarallisia jätteitä. Muina aikoina asiakkaat käyttävät asemaa QR-koodin ja kuormapunnituksen avulla. Maksu suoritetaan käyttäen pankkikorttia. Mobiilimaksaminen on tulossa. Asema on Suomen ensimmäinen, jossa asiakasta laskutetaan hänen tuomiensa jätteiden painon perusteella.

”Asema maksoi noin 700 000 euroa. Kävijämäärät ovat lisääntyneet mukavasti ja asema on osoittautunut toimivaksi”, Puhaksen käyttöpäällikkö Jari Pajarinen kertoo.

Kontiosuon jätekeskukseen suunnitellaan vastaavia toimintoja.

Tekstiviesti toimii avaimena

Rosk’n Rollin alueella Loviisassa itsepalveluasema toimii selaimen tai sovelluksen avulla. Asiakas rekisteröityy ennakkoon ja kertoo, mitä jätettä on tuomassa. Hän saa tekstiviestillä linkin, joka toimii sisäänpääsyavaimena. Mobiilipalvelu avaa aseman portin sekä tarvittavan jätekontin tai -kaapin.

Toistaiseksi järjestelmä on käytössä vain maksuttomille jätteille, mutta tulevaisuudessa palvelua on tarkoitus laajentaa myös maksullisiin jätejakeisiin.
”Järjestelmän kustannus tällaiselle pienelle jäteasemalle oli noin 50 000 euroa”, Rosk’n Rollin aluepäällikkö Jani Immonen arvioi.

Käteinen vai verkkomaksu?

Jätekukko avasi Kuopiossa loppuvuodesta itsepalveluaseman. Pikkukukko-lajitteluasemalla asiakas voi maksaa tuomansa jätteet ennakkoon Jätekukon verkkokaupassa. Itsepalvelujärjestelmä oli käytössä alkuvaiheessa iltaisin ja lauantaisin.

”Lauantai on kaikkein toivotuin aukioloaika”, logistiikkapäällikkö Teija Forsman Jätekukosta sanoo.

Kymenlaakson Jäte Oy:n uusi Jumalniemen jäteasema Kotkassa, lähellä marketteja, avattiin marraskuun alussa. Asema on auki arkisin aamukahdeksasta iltakahdeksaan ja myös lauantaisin päiväsaikaan. Jäteasema on varustettu tekniikalla, jonka avulla asemalla voi jatkossa asioida myös miehitetyn aukioloajan ulkopuolella.

Asiakas ostaa jäteasemakäynnin verkkokaupasta etukäteen. Portilla asiakas tunnistetaan auton rekisterinumeron perusteella.
Asiakaspalvelupäällikkö Virpi Leppälä kertoi Kiertovoimapäivillä, että käteismaksusta luopuminen on herättänyt Kymenlaaksossa vastustusta.

Sortti-asemille jo versio 2.0

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on kokeillut itsepalvelulaitteita Kirkkonummen ja Ruskeasuon Sortti-asemillaan jo vuodesta 2015. HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen kertoo, että itsepalvelumaksamista on käytetty kuitenkin vähän, ja laitteisiin on liittynyt ongelmia:

”Vain 15% asiakkaista on käyttänyt itsepalvelumaksamista, pääasiassa yritykset. Laitteet eivät kuitenkaan ole aina toimineet. Tekniikka etenee niin nopeasti, että rauta on jo vanhentunut. Vanha järjestelmä ei myöskään ole yhteensopiva Materiaalitorin kanssa”, hän totesi Kiertovoimapäivillä.

HSY hakeekin nyt uuden sukupolven palveluratkaisua samalla, kun laskutusjärjestelmä uudistuu. Uutta järjestelmää pilotoidaan alkuvuodesta Kivikon Sortti-asemalla. Jos kaikki menee hyvin, uusi järjestelmä otetaan käyttöön kaikilla Sortti-asemilla vuoden loppuun mennessä.

Ennen teknologiahankintaa HSY selvitti tarkemmin, minkälaisia asiakasryhmiä asemilla käy ja miten kutakin ryhmää voisi palvella parhaiten. Pääasiakasryhmiä tunnistettiin kolme: rakennusfirmat, kiireettömät eläkeläiset sekä omaa kotiaan iltaisin remontoivat, jotka haluavat asioida jäteasemalla mahdollisimman nopeasti.

Tulevaisuudessa Sortti-asemilla on kaksi kaistaa, toinen itsepalveluasiakkaille, toinen henkilökohtaiselle palvelulle. Asemille tulee mobiilikassat, tunnistautumispääte ja asiointipääte. eSortti mahdollistaa uudet asiointitavat. Jätteet voi kirjata ennakkoon verkkokaupassa, josta voi etukäteen ostaa haluamansa palvelun. Materiaalitorin vaatimat raportointitiedot kertyisivät kuittiarkiston ja Suomi.fi-tunnistautumisen avulla.

Itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisun toimittaa oululainen M-Technology Oy.

”Erilaiset asiakasryhmät voi huomioida jatkossa nykyistä paremmin. Pystymme tarjoamaan eri ryhmille juuri heille sopivat asiointitavat”, Mäntynen sanoo.

 

Kuvat: Pirkanmaan Jätehuolto ja Elina Saarinen.

Facebooktwitterlinkedin